Vai vissezonas riepas ir piemērotas Latvijas ziemai?
Viens no svarīgākajiem lēmumiem, kas jāpieņem ikvienam auto īpašniekam, mainoties sezonām – kādas riepas izvēlēties? Tā kā Latvijā laikapstākļi ir ļoti mainīgi, atbilde uz šo jautājumu ir sarežģīta, turklāt riepu izvēle kļūst arvien lielāka un daudzveidīgāka, tādējādi vēl vairāk apgrūtinot lēmuma pieņemšanu.
Kad tuvojas ziemas sezona, auto īpašnieki steidz mainīt riepas uz ziemas riepām, jo ikviens autovadītājs zina, ka no 1. decembra līdz 1. martam visiem auto Latvijā ir obligātas atbilstošas ziemas riepas. Tomēr pastāv vēl viena opcija – vissezonas riepas. Par to, vai vissezonas riepas ir piemērotas Latvijā ziemas apstākļos, lasiet šī raksta turpinājumā!
Kas ir vissezonas riepas?
Riepu ražotāji specializējas divos galvenajos virzienos – ziemas un vasaras riepās. Tomēr, tā kā dažādās pasaules vietās klimats krasi atšķiras, ir vietas, kur ziema teorētiski iestājas, taču praktiski sniega un ledus tur teju nekad nav. Šādām vietām tika izgudrotas riepas, kas ir piemērotas visām sezonām.
Vissezonas riepas apvieno sevī dažādas vasaras un ziemas riepu tehnoloģijas, lai pielāgotos gan saulainiem un siltiem, gan sniegotiem un vēsiem laikapstākļiem. Svarīgi, ka par vissezonas riepām tiek uzskatītas tikai tādas riepas, kuras marķētas ar ”all season” (visas sezonas) ”4S” (četras sezonas), ”tous terrain” (visi segumi) vai ”AW” (any weather jeb jebkurš gadalaiks). Tās bieži tiek jauktas ar riepām, kuras marķētas ar M+S (dubļi + sniegs), kuras nav paredzētas un nav piemērotas lietošanai visa gada garumā.
Vissezonas riepām raksturīgs detalizētāks (sazarotāks) protektora raksts, turklāt tas ir grupēts celiņā un atdalīts ar dažāda platuma rievām. Uz vissezonas riepu raksta ir papildelementi, lameles un iegriezumi, kas nodrošina labāku saķeri ar ceļa virsmu.
Vai ar vissezonas riepām var braukt ziemā?
Teorētiski vissezonas riepas ir radītas, lai ar tām brauktu visu gadu, tomēr ir daudzi ”bet”. Pirmkārt, lielākā daļa šādu riepu ražotāju iesaka lietot šādas riepas vidē, kur vidējā gaisa temperatūra ziemā ir 0°C. Otrkārt, ne velti vasaras un ziemas riepas atšķiras, tādējādi radīt riepas, kas gan siltajos, gan aukstajos gada mēnešos kalpo vienlīdz labi, ir teju vai neiespējami.
Vienas un tās pašas riepas dažādos apstākļos var ”uzvesties” dažādi, līdz ar to nav iespējams viennozīmīgi pateikt, vai ar vissezonas riepām var braukt ziemā. Drošībai vienmēr jābūt prioritātei! Tas varētu būt labs risinājums, ja ikdienā lielākoties pārvietojaties pa tīrītām pilsētas ielām. Ārpus pilsētas labāk un drošāk tomēr ir ar ziemas riepām, jo nekad nevaram būt droši, ka ceļi būs tīrīti.
Vissezonas riepas – “jā” vai “nē” Latvijas ziemas apstākļiem
Protams, Latvijā ziemas sezonā uz ceļa ir sastopami auto ar vissezonas riepām. Kopumā var teikt gan ”jā”, gan ”nē” vissezonas riepām Latvijas ziemas apstākļos.
Latvijas ziemas mēdz būt diezgan neprognozējamas un mainīgas, kā rezultātā vienu dienu var spīdēt saule, savukārt nākamajā pamatīgi putināt. Ziemas riepas lieliski kalpos abos gadījumos, jo tās ir izgatavotas no pielāgota gumijas savienojuma, kas zemā temperatūrā paliek mīksts un elastīgs, tādējādi nodrošinot labāku saķeri ar ceļa virsmu, savukārt vissezonas riepām reālos ziemas apstākļos ir zemāka veiktspēja, kas var radīt uztraukumu autovadītājam un drošības draudus gan pasažieriem, gan citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Sniegā visu sezonu riepas kalpo labi, taču Latvijā ziemā bieži mēdz būt arī ledus un apledojums, un šādos apstākļos to veiktspēja ir ļoti tuva vasaras riepām.
Lai justos droši, Latvijas ziemās mēs tomēr iesakām izvēlēties ziemas riepas. Nav tā, ka vissezonas riepas nav piemērotas Latvijas ziemas apstākļiem, tomēr var būt situācijas, kurās nāktos nožēlot savu izvēli. Ne velti Latvijā 2 reizes gadā ieteicama riepu maiņa un vairākkārt bijušas diskusijas par to, ka visu sezonu riepas Latvijā ziemas laikā vajadzētu aizliegt, tā kā gala atbilde uz šo jautājumu vairāk tomēr ir ”nē”.
Kāds ir minimālais protektora dziļums vissezonas riepām?
Uz vissezonas riepām attiecas tie paši noteikumi, kas uz vasaras un ziemas riepām – minimālais atļautais protektora dziļums vasaras sezonā ir 1,6 mm, savukārt ziemas sezonā (no 1. decembra līdz 1. martam) 4 mm.
Protams, nevienas riepas neiesaka lietot ar minimālo atļauto protektora dziļumu, turklāt visu sezonu riepas vasaras sezonā mēdz nodilt ātrāk – tas nozīmē, ka vajadzētu izvēlēties tādas riepas, kuru protektora dziļums ir vismaz 0,2 mm virs minimālā atļautā. Pēdējos gadus Ceļu policija riepu protektora dziļumam pievērš īpašu uzmanību – ja tas nav atbilstošs sezonai, autovadītājs tiek gan pie soda kvīts, gan tiek liegta dalība ceļu satiksmē, anulējot tehniskās apskates uzlīmi, gan konfiscēta auto valsts numura zīme.
Laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības, tādēļ nevajadzētu izmantot riepas, kuras ir vecākas par 5 gadiem. Jāņem vērā arī, ka nedrīkst vienlaikus būt gan radžotas, gan neradžotas vissezonas riepas. Riepas ar radzēm Latvijā atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam.
Pareizi izvēlētas auto riepas nodrošina augstāku veiktspēju, komfortu un sirdsmieru, kā arī tās ir tiešā veidā atbildīgas par drošību. Diemžēl lielākoties cilvēki dod priekšroku šādām riepām tieši tādēļ, ka tā iespējams ietaupīt, jo viens vissezonu riepu komplekts izmaksā daudz lētāk nekā divi, ziemas un vasaras komplekti.
Šai izvēlei vajadzētu būt daudz atbildīgākai, izvērtējot visus plusus un mīnusus, jo, izvēloties nepiemērotas riepas, mēs neriskējam gan ar sevi, gan ar apkārtējiem. Atcerieties, ka pirms ziemas sezonas ieteicama ne tikai auto riepu maiņa, bet arī auto savirzes regulēšana un riepu spiediena pārbaude. Vēlam drošu ceļu!