Kā pareizi veikt riepu nomaiņu?
Lai arī autovadītājiem nav jābūt mehāniķiem vai jāpārzina katra mazākā mašīnas detaļa, ir lietas, kuras būtu jāiemācās katram. Viena no svarīgām prasmēm, kas var noderēt ikdienā, ir spēja pašam veikt bojāta riteņa nomaiņu.
Kā zināms, esot uz ceļa, var gadīties dažādas ķibeles, kuru rezultātā riepas tiek pārdurtas, pārsprāgt vai vienkārši izlaiž gaisu. Šajā rakstā uzzināsim, kā pašu spēkiem mainīt bojātu riteni.
Kādi piederumi nepieciešami riepas nomaiņai, esot uz ceļa?
- Uzgriežņu atslēga;
- Domkrats;
- Atstarojošā veste;
- Avārijas trīsstūris;
- Lukturītis;
- Cimdi darbam;
- Bloķēšanas ķīli riteņiem;
- Transportlīdzekļa īpašnieka rokasgrāmata;
- Izturīga plāksne vai koka gabals domkrata stabilizēšanai;
- Rezerves ritenis.
Riteņa nomaiņa pašu spēkiem: Kā to darīt pareizi?
Daudziem šoferiem ir gadījies bedrē pārsist vai caurdurt automašīnas riepas, un nav šaubu, ka šī ir nepatīkama ķibele.
Lai arī pirmajā brīdī var šķist, ka riteņa nomaiņa ir laikietilpīga un sarežģīta, patiesībā šis uzdevums aizņem vidēji tikai 15 līdz 30 minūtes. Nomainīt riteni varēsi pats, tikai vajadzēs nedaudz uzmanības un pacietības.
- Kad riepa pārplīst, pakāpeniski samazini ātrumu, meklējot drošu un līdzenu vietu, kur apstāties. Riteņa maiņu nevajadzētu veikt šauras ielas malā, kur notiek aktīva satiksme.
- Lai bojātā riteņa nomaiņa notiktu droši, pārliecinies, ka citi ceļu satiksmes dalībnieki Tevi redz. Uzvelc atstarojošo vesti, ieslēdz avārijas gaismas , kā arī novieto avārijas trijstūri 30 vai 100 metrus pirms sava auto (ja esi pilsētā vai uz lielceļa).
- Lai automašīna neizkustētos no vietas, neaizmirsti noraut stāvbremzi, kā arī ielikt ātruma pārslēgu pārnesumā. Tāpat noderēs riteņa bloķēšanas ķīļi, taču, ja tādu nav, vari izmantot to, kas atrodas tuvumā, piemēram, akmeņus vai ķieģeļus. Ja maini aizmugurējo riteni, ķīlim jābūt nostiprinātam pie riteņiem auto priekšā un otrādi, lai novērstu ripošanu.
- Vairumam mašīnu riteņu būs dekoratīvie riski, kas jānoņem, lai piekļūtu skrūvēm un uzgriežņiem. Vieglākais veids, kā noņemt disku, ir, izmantojot plakano uzgriežņu atslēgas galu. Iespējams, Tavam auto būs vajadzīga cita metode diska noņemšanai, par kuru vari uzzināt transportlīdzekļa rokasgrāmatā.
- Lai atskrūvētu uzgriežņus bojātajam ritenim, izmanto uzgriežņu atslēgu, kuru jāgriež pretēji pulksteņrādītāja virzienam. Nebaidies, ja sākumā to pagriezt būs grūti. Neatskrūvē uzgriežņus pilnībā – pietiks, ja izdarīsi to par pusi vai ceturtdaļu. Šīs detaļas vajadzēs noņemt brīdī, kad mainīsi riteni.
- Lai riteņa mainīšana būtu vieglāka, transportlīdzeklis ir jāpaceļ ar domkratu. Ir mašīnas, kuru rāmja apakša klāta ar plastmasu, taču vienā vietā ir redzams metāls, un tieši šī zona parasti domāta domkrata stiprināšanai. Uzstādi domkratu, sekojot līdzi rokasgrāmatā norādītajām instrukcijām. Zem domkrata virsmai jābūt līdzenai un cietai, lai tas negrimst zemē. Lai to nostiprinātu, uz ceļa seguma novieto izturīgu plāksni vai koka gabalu.
- Ar domkratu nedaudz pacel automašīnu tā, lai bojātais ritenis būtu 15 cm augstumā virs zemes. Kad tas izdarīts, nevienā brīdī nelien zem mašīnas un neliec zem tās nevienu ķermeņa daļu!
- Šis ir brīdis, kad riepai pilnībā atskrūvēt uzgriežņus. Tā kā tie jau būs vaļīgi, šo uzdevumu var veikt pat ar rokām.
- Tagad nepieciešams noņemt bojāto riteni. Satver to aiz protektora. Lēnām velc riteni uz sevi, līdz tas nonāk nost no rumbas. Noliec riteni malā, novietojot to uz sāniem.
- Tagad vari uzlikt rezerves riteni uz rumbas. Līdzsvaro to, lietojot skrūvju uzmavas. Pakāpeniski virzi riteni tālāk, līdz skrūves ir savās vietās.
- Vispirms riteņa uzgriežņu pieskrūvēšanu var veikt ar rokām, un vēlāk, kad mašīnu nolaidīsi zemāk, varēsi ritenim skrūves pievilkt stingrāk.
- Tagad ar domkratu nolaid mašīnu zemāk, tikai, lai ritenis pieskaras zemei, bet uz tā nespiežas viss spēkrata svars. Pievelc skrūves cieši, lietojot atslēgu, un griez to pulksteņrādītāja virzienā.
- Kad tas izdarīts, nolaid auto uz zemes un noņem domkratu. Pēc tam vēlreiz ar uzgriežņu atslēgu pārbaudi, vai skrūves ritenim ir cieši pievilktas.
- Tāpat, kā sākām šo darbu, tas jāpabeidz, pārliecinoties, ka dekoratīvais riteņa disks ir piestiprināts pareizi. Tagad riteņa nomaiņa ir pabeigta!
Rūpējies par mašīnas riteņiem
Ikdienā mēs nereti vairāk rūpējamies par to, lai automašīna labi izskatītos (tīrīšana, vaskošana), kā arī tiek veikts remonts, ja novērojam, ka parādās kādas tehniskas ķibeles. Taču nedrīkst aizmirst, ka jārūpējas arī par riteņiem un to stāvokli. Arī to alumīnija vai tērauda diski uz ceļa nereti tiek bojāti, tādēļ jāpievērš uzmanība to stāvoklim.
Ik pa laikam jāatceras veikt balansēšanu, lai nodrošinātu vienmērīgāku katra riteņa nodilumu. Šo uzdevumu labāk uzticēt profesionāliem meistariem. Visbiežāk, mainot riepas servisā, riepu montāža un balansēšana būtu jāveic kopā, kas cenas ziņā ir labs ieguldījums.
Tāpat arī pārbaudi, kāds ir protektora dziļums katrai riepai, neatkarīgi, no tā, kāda ir sezona, jo minimālais dziļums protektoram atšķiras. Proti, vasaras sezonas riepai tas nedrīkst būt mazāks nekā 1,6 mm un ziemas riepai – 4 mm. Ne mazāk svarīgi ir arī atcerēties, ka nomaiņa dažādu sezonu riepām jāveic laikus, nevis pēdējā brīdī!
Un, visbeidzot, seko līdzi arī tam, kāds ir spiediens riepās. To vajag darīt ne tikai pēc tam, kad veikta riepu nomaiņa, bet arī ikdienā, lai braukšana būtu drošāka un ekonomiskāka. Vairāk par to, kā uzturēt riepas, lasi šajā rakstā! Nedrīkst aizmirst arī par octa polisi! Tā jāiegādājas laikus.