Plaisa vējstiklā: Kā rīkoties?
Plaisu veidošanās vējstiklā ir visai izplatīta parādība, un tā var izveidoties ne tikai vējstiklā iekļūstot akmenim. Protams, tieši akmeņi, kas lido no citiem auto, ir viens no biežākajiem vējstikla bojājumu iemesliem, taču bieži vien plaisas rodas arī temperatūras svārstību rezultātā.
Lai arī šī plaisa nereti ir ļoti sīka, un var šķist, ka ar to var sadzīvot, tomēr jārēķinās, ka laika gaitā tā var kļūt lielāka. Tādēļ ir ļoti svarīgi uzreiz novērst plaisas tālāku izplatīšanos. Neliela plaisa ne vienmēr ir kaut kas ārkārtējs, taču, tai kļūstot lielākai, var gadīties, ka nebūs iespējams iziet auto tehnisko apskati. Bez šaubām, plaisa var arī negatīvi ietekmēt redzamību un mazināt koncentrēšanās spējas.
Kā apturēt plaisas izplatīšanos?
Ļoti svarīgi novietot auto vietā, kur nav liels karstums un tieša saules ietekme. Vējstikla remonts jāsāk ar tā tīrīšanu, izmantojot stikla tīrīšanas līdzekli.
Būtiski izvērtēt, kur plaisa beidzas, jo bieži vien tās neredzamā daļa ir lielāka, nekā sākumā šķitis. Plaisas galapunkts jāatzīmē. Ja plaisa ir diezgan gara, tad marķējums jāveic dažus milimetrus tālāk. Pēc tam marķējuma vietā jāveic neliels urbums, un ar zobu birsti no tā jānotīra putekļi. Lai saprastu, vai plaisa patiešām šajā vietā ir apturēta, uz tās viegli jāuzspiež. Izurbtajai vietai jāuzstāda inžektors, lai plaisu piepildītu ar fotopolimēru. Lielākam efektam plaisu var aizpildīt ar filleri.
Kad plaisas izplatīšanās novērsta, jāveic tās remonts. Pārdošanā ir speciāli auto vējstikla remonta komplekti, kas var palīdzēt efektīvi novērst radušos problēmu, taču visdrošāk tomēr ir auto nogādāt pie speciālista, kurš novērtēs vējstikla stāvokli un ieteiks piemērotākos risinājumus. Dažādām plaisām un bojājumiem var būt nepieciešams dažāda veida remonts vai pat stikla nomaiņa.
Kādos gadījumos stikls jāmaina?
Ne vienmēr, kad radušies vējstikla bojājumi, to novēršanai piemērots remonts – dažkārt nepieciešama stikla pilnīga nomaiņa.
Vējstiklu ir jāmaina, ja:
- Plaisa ir diezgan liela;
- Plaisa vējstiklam radusies vadītāja pusē;
- Bojājums ir vismaz 8 cm attālumā no stikla ārējās malas
Ko paredz noteikumi?
Veicot transportlīdzekļu tehnisko apskati vējstiklu stāvoklim tiek pievērsta liela uzmanība.
Ministru kabineta noteikumos minēts, kādām prasībām transportlīdzeklim jāatbilst. Sadaļā par stiklu stāvokli norādīts, ka vējstiklam vadītāja pusē nedrīkst būt par 5 mm lielāka plaisa un bojājums, kuru var notīrīt stikla tīrītājs un kuru ierobežo vējstikla sadalošā josla, horizontālā līnija apakšējā daļā 50 mm virs vietas, kur atrodas vadītāja puses stikla tīrītājs, ja tīrītājs atrodas ražotāja paredzētajā stāvoklī vai 50 mm virs apakšējās necaurspīdīgās daļas, ja tīrītājs sākuma stāvoklī atrodas zemāk par apakšējo necaurspīdīgo daļu vai vējstiklam augšpusē tuvu atrodas saulessarga apakšējā daļa.
Stiklam pasažiera pusē var būt nelielas plaisas vai citi bojājumi, kas neatstāj ietekmi redzamību un stiklojuma izturību.
Tātad, ja plaisas ir vadītāja pusē, stikls būs jāmaina. Jāpiemin, ka vējstiklu cenas nav nemaz tik lielas, tādēļ katrs var piemeklēt savām iespējām piemērotu risinājumu.
Kā pasargāt savu auto no plaisu veidošanās stiklā?
Plaisu veidošanās vējstiklā biežāk notiek gada siltajā sezonā. Lai pasargātu automašīnu no šāda veida bojājumiem, noderēs vairāki ieteikumi:
- Ievēro lielāku distanci no citiem transportlīdzekļiem braucot pa grants ceļiem;
- Ja radušās nelielas plaisas, nekavējoties konsultējies ar speciālistiem par iespējamiem risinājumiem;
- Neizmanto logu slotiņas, ja stikls ir sauss, jo tādā veidā var rasties mikroplaisas, kas ietekmē izturību. Logu mazgāšana jāveic ar speciālu vējstiklu tīrīšanas šķidrumu.
Plaisas vējstiklā ir visai izplatīta problēma. Ja tā netiek laikus novērsta, var būt grūtības iziet tehnisko apskati, kā arī samazinās redzamība un autovadītāja koncentrēšanās spējas. Noformējot KASKO apdrošināšanas polisi, kā viens no riska segumiem var būt tieši šādu bojājumu rašanās. Tas palīdz samazināt izdevumus gan tad, ja stikls ir remontējams, gan arī tad, ja tas ir jāmaina.
Papildus tam jāatceras, ka OCTA polise – obligātā civiltiesiskā transportlīdzekļu apdrošināšana – šādus riska segumus apdrošinātajam transporta līdzeklim neparedz. OCTA atlīdzības likums nosaka, ka zaudējumi tiek segti otras personas transporta līdzeklim, ja tie radušies, piemēram, ceļu satiksmes negadījuma rezultātā.