8 melnie punkti uz Latvijas ceļiem
Izmantojot Iekšlietu ministrijas Informācijas centra un CSDD datu bāzes informāciju par ceļu satiksmes negadījumiem, reizi trīs gados Latvijas Valsts ceļi (LVC) izveido valsts galveno autoceļu bīstamo posmu un krustojumu jeb melno punktu karti, kurā tiek apkopoti ceļu satiksmes negadījumu dati. Melno punktu karte autovadītājiem palīdz saprast riskantākos ceļa posmus, kuros vajadzētu īpaši uzmanīties, kā arī piedomāt pie savas rīcības, savukārt ceļu uzturētājiem – vietas, kurās vajadzētu veikt uzlabojumus. Lielākā melno punktu koncentrācija ir Pierīgā, kur ir lielākā satiksmes intensitāte. Par laimi, pēdējos gados melno punktu skaits kļuvis mazāks, taču ceļu satiksme Latvijā vēl joprojām tiek uzskatīta par bīstamu – lūk, 8 melnie punkti uz Latvijas ceļiem.
Melnie punkti uz Latvijas ceļiem
- gadā ir precizēta kārtība, kādā klasificē ceļu posmus, kuros bieži notiek ceļu satiksmes negadījumi. Tiek ņemts vērā trīs gadu periods, nodalot apdzīvotas vietas un ārpus apdzīvotas vietas:
- Apdzīvotas vietas. Par melno punktu nosaka ceļu posmus apdzīvotās vietās, kur viena kilometra garumā ir notikuši vismaz trīs smagi ceļu satiksmes negadījumi, kuros ir cietušie, vai astoņi ceļu satiksmes negadījumi.
- Ārpus apdzīvotas vietas. Par melno punktu nosaka ceļu posmus ārpus apdzīvotām vietām, kur 300 metru garā ceļa posmā ir notikuši vismaz desmit ceļu satiksmes negadījumu vai ir vismaz trīs smagi ceļu satiksmes negadījumi. Krustojums tiek noteikts par melno punktu, ja negadījumi tajā notikuši 150 metru rādiusā uz katru pusi.
Pēdējo reizi melno punktu karte izveidota 2020. gadā, kur apkopoti bīstamie posmi un krustojumi jeb melnie punkti uz Latvijas valsts galvenajiem autoceļiem laika posmā no 2017. līdz 2019. gadam.
-
Upeslejas, krustojums ar pievedceļu Cekules stacijai (V52)
Šis melnais punkts atrodas Stopiņu pagastā, A4 autoceļa 12. kilometrā. Trīs gados šajā vietā notikuši 13 satiksmes negadījumi, 5 satiksmes negadījumi ar cietušajiem. Ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 3 cilvēki, savukārt ievainoti 7 cilvēki.
Iemesli, kādēļ šī vieta ir bīstama:
- Atļauti kreisie pagriezieni visos virzienos;
- Lai izbrauktu uz šosejas, jāstāv pret kalnu;
- Atļauts veikt apdzīšanas manevru.
Uzlabojumi, kas veikti vai plānoti šajā vietā:
- Aktualizēts iespējamais pārbūves risinājums un veikta izpēte
-
Ādaži, Muižas iela
Šis melnais punkts atrodas Ādažos, A1 autoceļa 10. kilometrā. Trīs gados šajā vietā notikuši 7 satiksmes negadījumi, 5 satiksmes negadījumi ar cietušajiem. Ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 3 cilvēki, savukārt ievainoti 4 cilvēki.
Iemesli, kādēļ šī vieta ir bīstama:
- Atļauts kreisais pagrieziens
- Atļauts veikts apdzīšanas manevru
- Blīva satiksme
- Liels ātrums
Uzlabojumi, kas veikti vai plānoti šajā vietā:
- Veiktas satiksmes organizācijas izmaiņas, mainot ceļa marķējumu un aprīkojumu
-
Krustojums ar a/c Ulbroka–Ogre (P5)
Šis melnais punkts atrodas uz Rīgas apvedceļa, A4 autoceļa 15. kilometrā. Trīs gados šajā vietā notikuši 7 satiksmes negadījumi, 5 satiksmes negadījumi ar cietušajiem. Ceļu satiksmes negadījumos bojā gājis 1 cilvēks, savukārt ievainoti 16 cilvēki.
Iemesli, kādēļ šī vieta ir bīstama:
- Nav nekādu satiksmes risinājumu drošai krustojuma šķēršošanai
Uzlabojumi, kas veikti vai plānoti šajā vietā:
- Izbūvētas papildu joslas kreiso pagriezienu veikšanai
- Modernizēti luksofori
- Uzstādītas informatīvas ceļa zīmes
-
Krustojums ar a/c Ozolnieki–Brankas–Brankstūri (V1068)
Šis melnais punkts atrodas Ozolnieku novadā, A8 autoceļa 37. kilometrā. Trīs gados šajā vietā notikuši 10 satiksmes negadījumi, 3 satiksmes negadījumi ar cietušajiem. Ceļu satiksmes negadījumos bojā gājis 1 cilvēks, savukārt ievainoti 3 cilvēki.
Iemesli, kādēļ šī vieta ir bīstama:
- Nav nekādu satiksmes risinājumu drošai krustojuma šķēršošanai
Uzlabojumi, kas veikti vai plānoti šajā vietā:
- Tiek plānota/izstrādāta droša krustojuma šķērsošanas izveide – gājēju tunelis, rotācijas aplis vai cits risinājums
-
Medemciema krustojums (A8)
Šis melnais punkts atrodas Medemciemā, A8 autoceļa 12.-13. kilometrā. Trīs gados šajā vietā notikuši 20 satiksmes negadījumi, 6 satiksmes negadījumi ar cietušajiem. Ceļu satiksmes negadījumos bojā nav gājis neviens cilvēks, savukārt ievainoti 6 cilvēki.
Iemesli, kādēļ šī vieta ir bīstama:
- Atļauts kreisais pagrieziens
Uzlabojumi, kas veikti vai plānoti šajā vietā:
- Slēgti kreisie pagriezieni
- Netālu no krustojuma izbūvēta speciāla apgriešanās vieta
- Pagarināts pārkārtošanās posma garums
- Labiekārtota autobusu pieturvieta
- Izbūvēts gājēju celiņš no pieturvietas līdz gājēju tuneļa pieejai
-
Līvzemes ielas (Salaspils) pieslēgums
Šis melnais punkts atrodas Salaspilī, A6 autoceļa 21. kilometrā. Trīs gados šajā vietā notikuši 12 satiksmes negadījumi, 5 satiksmes negadījumi ar cietušajiem. Ceļu satiksmes negadījumos bojā gājis 1 cilvēks, savukārt ievainoti 4 cilvēki.
Iemesli, kādēļ šī vieta ir bīstama:
- Sarežģīts plānojums un satiksmes organizācija
Uzlabojumi, kas veikti vai plānoti šajā vietā:
- Tiek plānots pārkārtot transporta infrastruktūru – samazināt satiksmes intensitāti un papildināt gājēju un velosatiksmes infrastruktūru
- Līvzemes ielas pieslēgumu Rīgas ielai paredzēts slēgt
- Plānots samazināt atļauto manevru skaitu
-
Krustojums ar a/c Jelgava – Dalbe ( P100)
Šis melnais punkts atrodas Ozolnieku novadā, A8 autoceļa 32. kilometrā. Trīs gados šajā vietā notikuši 18 satiksmes negadījumi, 5 satiksmes negadījumi ar cietušajiem. Ceļu satiksmes negadījumos bojā nav gājis neviens cilvēks, savukārt ievainoti 9 cilvēki.
Iemesli, kādēļ šī vieta ir bīstama:
- Bīstama sabiedriskā transporta pietura, kas atgādina kabatiņu jeb asfaltētu laukumu, kuru atļauts izmantot kā autostāvvietu
- Slikta pārredzamība
Uzlabojumi, kas veikti vai plānoti šajā vietā:
- Uzstādīti luksofori
- Novietots stacionārais fotoradars
-
Garkalne
Šis melnais punkts atrodas Garkalnē, A2 autoceļa 23. kilometrā. Trīs gados šajā vietā notikuši 10 satiksmes negadījumi, 5 satiksmes negadījumi ar cietušajiem. Ceļu satiksmes negadījumos bojā nav gājis neviens cilvēks, savukārt ievainoti 17 cilvēki.
Iemesli, kādēļ šī vieta ir bīstama:
- Liels ātrums
- Blīva satiksme
Uzlabojumi, kas veikti vai plānoti šajā vietā:
- Veikta ceļa posma pārbūve
- Brauktuves pie gājēju pārejas aprīkotas ar stacionārajiem fotoradariem
- Nobrauktuvēm tiek izstrādāts pārbūves projekts
Analizējot pēdējo gadu laikā notikušo ceļu satiksmes negadījumu datus, tika secināts, ka melnie punkti daudzos gadījumos izveidojušies tieši autovadītāju pārgalvības dēļ – biežākais pārkāpums ir neatļautā manevra veikšana jeb apdzīšana, pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus. Daudzos melnajos punktos gadu laikā ir veikti satiksmes drošības uzlabošanas darbi – pārbūve, seguma atjaunošana vai uzstādīts fotoradars, satiksmes organizācijas uzlabojumi bez posmu pārbūves u.c. Tas viss rezultējies panākumiem, jo bīstamo posmu un krustojumu kļūst arvien mazāk.
Piedaloties ceļu satiksmē, neaizmirstiet, ka ikvienam transportlīdzeklim ir obligāta OCTA apdrošināšana vai KASKO apdrošināšana. Vai Jūsu auto ir derīga apdrošināšanas polise? Ja nav vai polises termiņš tuvojas beigām, ienāciet Octas.lv un izvēlieties labāko savam auto!