Kad un kādēļ jāregulē auto savirze?
Vai esi saskāries ar situāciju, ka, mainot ziemas vai vasaras riepas, servisa speciālisti norāda, ka riepu protektoru nodilums nav vienmērīgs? Tas nozīmē, ka automašīnai nepieciešama savirzes regulēšana.
Kas ir savirzes regulēšana?
Ar savirzi saprot automašīnas riteņu novietojumu horizontāli attiecībā pret braukšanas virzienu jeb savērsumu, kā arī riteņu vertikālo novietojumu attiecībā pret zemi jeb sagāzumu. Tādēļ precīzāk to būtu dēvēt par savērsuma – sagāzuma regulēšanu, tādā veidā nodrošino pareizu riteņu novietojumu gan vertikāli, gan horizontāli.
Kas izraisa savirzes regulēšanas nepieciešamību?
Savirzes problēmu cēloņi ir saistīti ar mūsu ceļu apstākļiem – bedrēm, grambām, dangām, akmeņiem, betona apmalēm. Jebkurš trieciens jūsu automašīnas piekarei, pārvietojoties pa sliktu ceļu, izraisa lielākas vai mazākas savirzes problēmas.
Kad jāveic savirzes regulēšana?
Savirzes regulēšanu ieteicams veikt divas reizes gadā pēc ziemas un vasaras riepu maiņas. Obligāti – pēc stūres iekārtas un nopietniem ritošās daļas remontdarbiem vai automašīnas avārijas.
Kādēļ jāregulē auto savirze?
Tā uzlabo automašīnas vadāmību un drošību uz ceļa. Pareiza auto savirze ir viens no galvenajiem nosacījumiem riepu kalpošanas ilgumam. Nevienmērīgi nodilis riepu protektors var būtiski ietekmēt drošas braukšanas apstākļus.
Faktori, kas liecina par neregulātu savirzi:
- Riepu protektora nodilums ārmalā un iekšmalā nav vienmērīgs;
- Spēkratu brauciena laikā „velk” uz vienu pusi;
- Stūres pozīcija neatbilst auto trajektorijai;
- Apgrūtināta stūres pagriešana stāvvietā;
- Automašīnas stūres mehānismam kustībā ir pārlieku liels vai mazs gājiens;
- Jūtama vibrācija uz stūres.
Kā neregulēta savirze ietekmē automašīnas tehnisko stāvokli un braukšanu?
- Riepas nodilst nevienmērīgi;
- Palielinoties rites pretestībai pieaug arī degvielas patēriņš;
- Pasliktināsies saķere ar ceļu, kas īpaši bīstami uz apledojuša seguma vai akvaplanēšanas situācijā, kritiski ietekmējot automašīnas vadāmību;
- Būs garāks bremzēšanas ceļš;
- Nepareizs stūres stāvoklis vidējā pozīcijā ietekmēs automašīnas vadāmību līkumos un tās parkošanu stāvvietā;
- Ritošai daļai palielināsies slodze, kas ar laiku sekmēs citu defektu rašanos.
Regulētas savirzes ieguvumi:
- Vienmērīgs riepu nodilums;
- Samazināta rites pretestība, līdz ar to arī degvielas patēriņš;
- Pareiza saķere ar ceļu, līdz ar to precīza automašīnas vadāmība un īsāks bremzēšanas ceļš;
- Pareizs stūres stāvoklis vidējā pozīcijā;
- Samazināta slodze ritošās daļas elementiem.
Kur veikt savirzes regulēšanu?
Servisā, lai veiktu savirzes regulēšanu, ir nepieciešams speciāls stends un atbilstoši speciālisti. Labā ziņa ir tā, ka savirzes regulēšana neaizņem daudz laika un maksā salīdzinoši lēti. Cena par pakalpojumu svārstās ap 25 eiro, atkarībā no automašīnas tipa, markas, modeļa, piekares uzbūves. Jāatceras, ka cenu noteiks arī automašīnas piekares tehniskais stāvoklis.
Atsevišķi auto servisi savirzes regulēšanā iekļauj arī ritošās daļas diagnostiku. Labā auto servisā to veiks pat bez maksas, lai būtu pilnīga pārliecība par automašīnas nevainojamo tehnisko stāvokli.
Automašīnas vadāmība ir ne tikai drošība uz ceļa, tā ir konkrētās automašīnas braukšanas dinamikas un kvalitātes rādītājs. Ikgadējas pārbaudes par salīdzinoši mazām summām būtiski uzlabos jūsu automašīnas vadāmību un sniegs pārliecību par drošību uz ceļa, savukārt ilgtermiņā ieekonomēs daudz līdzekļu.
Padariet auto savirzes regulēšanu par regulāru ar auto saistītu darbību, līdzīgi kā pienākumu iegādāties OCTA polisi, lai piedalītos drošā un atbildīgā satiksmē. OCTA likumā visi satiksmes dalībnieki ir vienādi atbildīgi par drošu satiksmi.
Uzziniet, kad beidzas OCTA, lai izvairītos no nepatīkamām sekām, kas var rasties savlaicīgi polisi neiegādājoties!