Galvenie ceļu satiksmes noteikumi, kas jāzina velosipēdistiem
Jaunā velosezona jau ir atklāta, ielas piepilda aizvien jauni satiksmes dalībnieki, tāpēc laiks lieku reizi atgādināt svarīgākos satiksmes noteikumus, lai izvairītos no nepatīkamiem starpgadījumiem un veidotu drošu vidi gan lieliem, gan maziem velobraucējiem.
Tikai ar tiesībām
Lai kļūtu par pilntiesīgu satiksmes dalībnieku un likumīgi pilsētā pārvietotos ar velosipēdu pa velosipēdistu celiņiem un brauktuvi, noteikti jāiegūst velobraucēja vadītāja apliecība.
Personām, kurām jau ir iegūta B kategorijas autovadītāja apliecība, tas nav nepieciešams, tā derēs arī izmantojot velosipēdu. Tomēr visām personām, kas turpmāk nolēmušas biežāk pārvietoties ar ekoloģisko braucamrīku, ieteicams iziet apmācību un iegūt velosipēda vadītaja apliecību. Tas ērti un bez maksas izdarāms jebkurā CSDD nodaļā no 10 gadu vecuma.
Velosipēda tehniskais stāvoklis
Jāatceras, ka velosipēdam vienmēr jābūt lieliskā tehniskā stāvoklī, aprīkotam ar bremžu sistēmu un priekšējiem un aizmugurējiem lukturiem tā, lai velosipēds un tā īpašnieks būtu redzami gan diennakts tumšajā laikā, gan sliktas redzamības apstākļos. Ja velosipēds nav aprīkots ar lukturiem, tad noteikti jāvelk gaismu atstarojoša veste.
Ja nav veloceliņa, tad pa brauktuvi vai ietvi
Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka, ja teritorijā nav izveidoti atsevišķi veloceliņi, tad velosipēdistiem ir tiesības pārvietoties pa brauktuvi vai ietvi. Nu jau reti redzam velobraucējus izvēlamies ietvi tā vienkāršā iemesla dēļ, ka satiksme uz tās ir daudz neprognozējamāka nekā brauktuvē.
Gājēju satiksme ir daudz grūtāk prognozējama, vienmēr ceļu var šķērsot gājējs, kas strauji nolēmis mainīt virzienu, no blakusteritorijām var negaidot izbraukt kāds transporlīdzeklis.
Tomēr, ja remontdarbu vai citu apstākļu dēļ brauktuvi nedrīkst izmantot un velobraucējam nākas pārvietoties pa ietvi, jāatceras turēties pēc iespējas tuvāk labajai malai un netraucēt gājējiem, jo šajā gadījumā viņiem ir priekšroka.
Reibumā pie stūres – noteikti nē!
Ne velti CSDD veic aktīvas akcijas pret sēšanos pie stūres reibumā. Jāņem vērā, ka šobrīd tas attiecas ne tikai uz autovadītāju, bet arī uz velobraucēju.
Valsts policijai ir tiesības pārbaudīt ne tikai velobraucēja tiesību esamību, bet izmērīt arī iespējamo alkohola koncentrāciju asinīs, un izvērtēt reibuma stāvokli, kas neapzinīgajam braucējam draud ar paprāvu naudas sodu un pat tiesību atņemšanu.
Spilgti elementi
Bieži vien velosipēdi, gabarītu un ātruma dēļ, nav pamanāmi citiem satiksmes dalībniekiem, tādēļ velosipēdistam pašam apģērbā un aksesuāros jāizmanto pēc iespējas vairāk spilgtu un atstarojošu elementu.
Obligāta prasība diennakts tumšajā laikā ir iedegti priekšējie gaismas lukturi, baltā krāsā un aizmugurējiem – sarkanā krāsā. Ja to nav, tad velobraucējam noteikti jātērpjas atstarojošā vestē.
Ķivere – bērniem obligāta
Likums nosaka, ka bērniem, kas vēl nav sasnieguši 12 gadu vecumu, ķiverei ir jābūt obligāti. Visām personām, kas pārsniegušas 12 gadu vecumu ķiveres valkāšana braukšanas laikā ir ieteicama. Tomēr drošības nolūkos, it sevišķi pārvietojoties dzīvā satiksmē pa brauktuvi, ieteicams nopietni piedomāt par drošības un aizsardzības elementu iegādi – ķiveri, ceļgalu un elkoņu sargiem.
Bērnu krēsliņi – līdz 7 gadu vecumam
Aizvien biežāk ielās redzam ģimenes, kas kopā pārvietojas ar velosipēdiem. Jāņem vērā, ka bērnus pārvadāt īpašā krēsliņā var līdz 7 gadu vecumam, arī tad uz velosipēda aprīkojumu attiecas tie paši noteikumi.
Bērna apģērbā jāizmanto spilgti un atstarojoši elementi, drošības un stabilitātes labad bērna sēdeklītis stiprināms aiz velobraucēja muguras un lieku reizi jāpārliecinās, ka darbojas velosipēda aizmugurējie lukturi.
Atbilstošs ātrums
Velosipēda vadītājam vienmēr jāizvēlas tāds braukšanas ātrums, kas neapdraud citu satiksmes dalībnieku drošību. Piemēram, šķērsojot brauktuvi, velosipēdistam jau laicīgi jāsamazina ātrums līdz tādam, kādā pārvietojas gājēji, vai arī vajadzības gadījumā jāaptur tas pavisam.
Braucot pa ietvi, jāatceras, ka šajā zonā priekšroka vienmēr būs gājējam, tādēļ ar savu braukšanas ātrumu nekādā veidā nedrīkstētu traucēt gājēju plūsmai.
Atceries – drošība uz ceļa vienmēr pirmajā vietā!