Elektroauto – Latvijas autovadītāju nākotne
Nākotnes prognozes vēsta, ka līdz šīs, jaunās desmitgades beigām elektriskie transporta līdzekļi varētu aizņemt pusi no visu pārdoto automobīļu apjoma. Tas saistīts gan ar labākām akumulatoru tehnoloģijām, gan augstāku energoefektivitāti.
Videi draudzīgāku automašīnu izmantošanas veicināšana ir daļa no siltumnīcefekta (SEG) samazināšanas plāna – uzstādītais mērķis būs sasniegts, ja pēc 10 gadiem – 2030. gadā Latvijā elektroauto skaits būs sasniedzis 18 tūkstošus. Šobrīd Latvijā ir nedaudz mazāk kā tūkstotis šāda tipa auto.
Vispasaules dati rāda, ka 2017. un 2018. gadā pārdoto elektroauto skaits strauji palielinājās, tomēr tie tik un tā ir mazāk kā 2% no kopējā transportlīdzekļu tirgus.
Paši autoražotāji šos mazos skaitļus uzskata kā iespēju – ieguldot iespaidīgas investīcijas, elektroauto tirgu tiek plānots attīstīt un papildināt. Šobrīd pieejami aptuveni 40 elektroautomobiļu modeļi, taču ir paredzēts, ka tuvāko pāris gadu laikā šis skaitlis pieaugs līdz 200.
Elektroenerģijas efektivitāte
Interese par dabai draudzīgiem risinājumiem
Šīs samērā optimistiskās prognozes veicina pasaules mēroga interese par mazāku piesārņojumu, augstāku efektivitāti un lielāku ekonomiju. Pētījumos pierādīts, ka elektrība rada mazāk siltumnīcefekta gāzu nekā citi enerģijas veidi, it īpaši pieaugot atjaunojamo enerģijas avotu izmantošanai elektroenerģijas ražošanā.
Amerikas energoefektīvas ekonomikas padomes (ACEEE) pētījumā teikts: ‘’Elektriskie transportlīdzekļi parasti ir efektīvāki un tiem ir zemākas emisijas nekā benzīna vai dīzeļdegvielas iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem. Tādējādi elektrisko transportlīdzekļu ekspluatācijas izmaksas parasti ir zemākas. ”
Konkurences pieaugums samazina cenas
Arvien pieaugošā interese par šo transporta līdzekļu veidu, protams, veicina konkurenci. Un tas, savukārt nozīmē elektroauto cenu samazināšanos. Viena no šo transporta līdzekļu dārgākajām detaļām ir akumulators. Četrus gadus atpakaļ šīs detaļas izmaksas sastādīja vairāk kā pusi no kopējām transportlīdzekļa izmaksām, savukārt tagad – aptuveni vienu trešdaļu. Tiek prognozēts, ka nākamo 5 gadu laikā akumulatora cena sastādīs tikai vienu piekto daļu no elektroauto cenas.
Uzlādes staciju risinājumi
Viens no iemesliem, kas daudzus attur no elektroauto iegādes, ir salīdzinoši īsais ceļa posms, ko var mērot no vienas akumulatora uzlādes reizes līdz otrai.
Fakts, ka elekrotauto darbības nodrošināšanai nepieciešama akumulatora uzlāde, rada vēl kādu jautājumu – kā un kur to uzlādēt. Viens no variantiem varētu būt garāža – akumulatora uzlāde notiktu nakts laikā. Ir dažādi veidi, kā uzlādēt elektroautomašīnas akumulatoru – sākot no standarta kontaktligzdas, beidzot ar šim nolūkam piemērotu augstsprieguma tehniku.
Jārēķinās arī, ka Latvijā pagaidām nav daudz vietu, kur veikt akumulatora uzlādi. Tādejādi elektroautomobiļi nav paredzēti tāliem ceļojumiem – vismaz pagaidām. Tomēr šis jautājums tiek risināts ieviešot arvien vairāk akumulatoru uzlādes staciju, gan arī palielinot akumulatoru darbības laiku.
Kas attiecas uz akumulatoru uzlādes staciju tīklu – to turpmākai attīstībai nekādi papildu līdzekļi no valsts vairs nav paredzēti, tātad viss paliek privāto iniciatoru ziņā.
Latvijas perspektīva
Uzstādītais mērķis ir skaidrs, tomēr tas, vai tas izdosies, atkarīgs no vairākiem faktoriem. Pirms lēmuma pieņemšanas par šāda tipa auto iegādi, jebkurš autovadītājs izvērtēs gan plusus, gan mīnusus – vairāk par elektroauto priekšrocībām un trūkumiem iespējams izlasīt šeit.
Valdības sniegtie bonusi elektroauto īpašniekiem
Latvijas Satiksmes Ministrija šo mērķi plāno sasniegt ar dažādiem bonusiem, kas tiek radīti elektrotransporta īpašniekiem. Piemēram, nav jāmaksā transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis, reģistrācija ir bez maksas, arī speciālas nozīmes izsniegšana transporta līdzekļa īpašniekam nekādas izmaksas nerada.
Tāpat atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām, kā arī vairākās stāvvietās Rīgā un Liepājā elektroauto var novietot bez maksas.
Lai veicinātu elektroauto skaita palielināšanos, tiek apsvērta arī iespēja izveidot labvēlīgākus līzinga noteikumus tieši šo transportlīdzekļu iegādei.