DSG ātrumkārba – viss, kas Tev jāzin
Izvēloties automašīnu, jāapdomā un jāizvērtē daudz un dažādi faktori, t.sk. pārnesumkārbas veids. Tradicionāli pastāv divu veidu pārnesumkārbas: manuāla un automātiska. Tomēr mūsdienās pastāv vēl viena izvēle – Direct-Shift Gearbox jeb DSG pārnesumkārba. Jauno auto tirgū šī pārnesumkārba ir absolūts līderis, tādēļ šajā rakstā stāstām par to sīkāk – kas tā tāda ir, kādas ir tās īpašības, priekšrocības un trūkumi, un kuru ātrumkārbu galu galā izvēlēties.
DSG ātrumkārbas īpašības
Atrodoties autovadītāja krēslā, visticamāk, nepamanīsiet atšķirību starp DSG ātrumkārbu un automātisko ātrumkārbu – vadības pārslēgi ir praktiski identiski, un DSG pārnesumus mēdz pārslēgt tikpat gludi kā tradicionālā automātiskā pārnesumkārba. Izvairoties no sarežģītiem tehniskiem terminiem, DSG pārnesumkārba faktiski ir divi atsevišķi sajūgi, kas darbojas kopā kā viens vienums, bez sajūga pedāļa un ar pilnīgi automātisku vai pusmanuālu vadību.
Direct-Shift Gearbox jeb DSG tehnoloģiju attīstīja “Volkswagen” grupa 20.gs. beigās, un kopš 2003. gada to sāka uzstādīt VAG grupas automašīnās (Volkswagen, Seat, Škoda). Kā saprast, ka automašīna ir aprīkota ar DSG ātrumkārbu? Tas ir pavisam vienkārši – paskatieties uz savas automašīnas ātrumu pārslēgu! Ja automašīna aprīkota ar DSG, uz pārslēga augšpuses vai korpusa redzēsiet DSG iniciāļus.
DSG ātrumkārbas priekšrocības
Nepārtraukta griezes momenta pārvade
DSG pārnesumkārba sastāv no diviem sajūgiem un divām savstarpēji saistītām automatizētām transmisijām, tādēļ viena no galvenajām šī veida pārnesumkārbas priekšrocībām – griezes momenta (jaudas) pārvade ir nepārtraukta, un nākamais pārnesums vienmēr ir gatavs aktivizācijai.
Īss ātruma pārslēgšanās laiks
Tā kā nākamais pārnesums vienmēr ir gatavs aktivizācijai, DSG pārnesumu kārbai ātruma pārslēgšanās laiks ir ļoti īss – aptuveni 8 milisekundes. Turklāt, pārslēgšanās laiks ir ļoti īss gan pārslēdzoties uz lielāku ātrumu, gan pārslēdzoties uz mazāku ātrumu, līdz ar to braukšana ar DSG aprīkotu automašīnu kopumā ir ļoti vienmērīga un ērta.
Moderna tehnoloģija
DSG ātrumkārba ir moderna un salīdzinoši jauna tehnoloģija, kas paaugstina automašīnas vērtību. Gadījumā, ja automašīnu ar DSG pārnesumu kārbu nolemsiet pārdot, tas būs ne tikai vienkāršāk, bet, visticamāk, arī finansiāli izdevīgāk nekā tad, ja pārdosiet automašīnu ar mehānisko vai tradicionālo automātisko pārnesumu kārbu.
Zems degvielas patēriņš
Salīdzinot ar mehānisko pārnesumu kārbu, par DSG pārnesumu kārbas degvielas patēriņu var pastrīdēties, bet, ja salīdzina ar tradicionālo automātisko pārnesumu kārbu, automašīnām, kas ir aprīkotas ar DSG pārnesumu kārbu, ir zemāks degvielas patēriņš, jo, pārslēdzoties no viena pārnesuma uz citu, automašīna nezaudē griezes momentu.
Viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ cilvēki izvēlas automašīnas ar DSG ātrumkārbu – augsta dinamika. Agrāk tika apgalvots, ka, ja cilvēks vēlas justies kā sporta automašīnā un izjust patiesi augstu veiktspēju, noteikti jāizvēlas automašīna ar manuālo pārnesumkārbu, taču DSG ir mainījis šo uzskatu. Daudzu ar DSG, īpaši ar DSG 7 aprīkoto automašīnu vadīšana ir tikpat dinamiska un pat vēl dinamiskāka kā manuālo automašīnu vadīšana. Turklāt, DSG sniedz iespēju jebkurā mirklī pārslēgties uz manuālo režīmu.
DSG ātrumkārbas trūkumi
Sarežģīts remonts
Tā kā DSG ātrumkārbām ir citāda uzbūve, divu manuālo transmisiju un divu sajūgu apvienojums, to remonts var būt sarežģīts, kā arī ar remontiem saistītās izmaksas var būt augstākas. Mēs nekad nevaram paredzēt, kad automašīnai būs tehniskas problēmas, un diemžēl tiek uzskatīts, ka DSG pārnesumu kārbām apkope nepieciešama biežāk nekā tradicionālajām automātiskajām pārnesumu kārbām, piemēram, DSG 6 ir mazāki eļļas maiņas intervāli. Turklāt, iespējamas arī situācijas, kad nevar novērst atsevišķus bojājumus un nepieciešama pašas pārnesumkārbas maiņa.
Paātrināšanās troksnis
DSG ātrumkārbai tāpat kā tradicionālajai automātiskajai ātrumkārbai, paātrinot automašīnu, var būt jūtami dzinēja radīti trokšņi. Tomēr tie ir īslaicīgi un vairumā gadījumu autovadītājs ar laiku pie tiem pilnībā pierod.
Lēnāka paātrināšanās
Par spīti tam, ka automašīna, kas ir aprīkota ar DSG, nezaudē griezes momentu, paātrinoties tā nedaudz zaudē dinamiku. Pat tad, ja tiek aktivizēta ”kick-down” (atspēriena) funkcija, transportlīdzeklis, kas aprīkots ar DSG, nevar paātrināties tik strauji kā automašīna ar mehānisko pārnesumkārbu. Ikdienā lēnāka paātrināšanās pavisam noteikti nav jūtama un netraucē, bet sacensību trasē tam var būt izšķiroša nozīme.
Kādu ātrumkārbu izvēlēties? Automātisko DSG vai manuālo?
Tā kā Direct-Shift Gearbox jeb DSG pārnesumkārba tiek uzskatīta par modernu tehnoloģiju, kā jau jebkurš cits jaunums, tas rūpīgi jāanalizē. Nav iespējams viennozīmīgi pateikt, kura pārnesumkārba ir labāka un efektīvāka. Izvēloties pārnesumkārbu, vajadzētu skatīties no sekojošas perspektīvas – vai tā būs piemērota manām vēlmēm un vajadzībām? Jau tradicionāli tiek uzskatīts, ka automašīna ar manuālo pārnesumkārbu vairāk piemērota lauku ceļiem un darba vajadzībām, savukārt automašīna ar automātisko pārnesumkārbu, t.sk. DSG 6 un DSG 7, pilsētas ceļiem un ikdienas vajadzībām.
Pieņemot lēmumu iegādāties modernu transportlīdzekli, jau laicīgi jāapdomā visi aspekti – ne tikai tehniskā uzvedība un vizuālais izskats, bet arī nepieciešamais finansiālais ieguldījums. Cilvēki dod priekšroku pēc iespējas vienkāršākākām vadības funkcijām, tādēļ mūsdienās populārāka izvēle ir automātiskā pārnesumkārba – klasiskā un arī DSG. Automašīnu tirgū pieejams milzīgs skaits modeļu, konfigurāciju, modifikāciju katra pircēja gaumei un maciņam, tādēļ, pirms pieņemat gala lēmumu, noteikti salīdziniet dažādas opcijas!
Domājot par jaunās automašīnas konfigurāciju, neaizmirstiet par tādu svarīgu lietu kā apdrošināšana. Arī iegādājoties apdrošināšanas polisi, noteikti salīdziniet OCTA cenu, lai varētu iegādāties sev un savam auto labāk. Pie mums, Octas.lv, pieejama arī KASKO apdrošināšana – ienāciet un izvēlieties!