CO2 izmešu normas: kas jāzina automašīnu īpašniekiem
Klimata pārmaiņas un zaļāks dzīvesveids ir temats, par ko tiek runāts dažādos kontekstos, viens no tiem — transports. Vai esat kādreiz iedomājies, kas sastāda vislielāko izmešu daudzumu? Saskaņā ar Eiropas Vides aģentūras ziņojumu, transports sastāda aptuveni ceturto daļu no ES kopējām CO2 emisijām, no kurām 71,7 % veido tieši autotransports. ES mērķis ir līdz 2050. gadam samazināt CO2 emisijas un panākt klimatneitralitāti. Viens no ieviestajiem mehānismiem ir CO2 izmešu normas. Lasiet tālāk, lai uzzinātu, kādas ir CO2 izmešu normas un to ietekme uz vidi ilgtermiņā.
CO2 izmešu normas un automašīnu reģistrācija
CO2 izmešu normas, kas pazīstamas arī kā CO2 emisiju standarti, ir vadlīnijas un ierobežojumi, ko nosaka valdības un starptautiskās institūcijas, lai kontrolētu oglekļa dioksīda (CO2) daudzumu, ko emitē dažādi avoti, jo īpaši transportlīdzekļi un rūpnieciskā darbība. Šīs normas ir daļa no plašākiem centieniem samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas, cīnīties pret klimata pārmaiņām un uzlabot gaisa kvalitāti.
Transportlīdzekļu emisijas standarti Eiropas Savienībā (ES)
Eiropas Savienības Padomes lēmums par CO2 izmešu emisiju standartiem paredz, ka no 2030. gada jauni automobiļi emitēs vidēji par 37,5 % mazāk CO2 salīdzinājumā ar 2021. gada līmeņiem. Tomēr jāņem vērā, ka katrā valstī var būt savas izmešu normas.
Ceļu Satiksmes Drošības Direkcija savā mājaslapā ir apkopojusi 2023. un 2024. gadā tirgū pieejamo vieglo automobiļu modeļu sarakstu un CO2 izplūdi, ko tie rada uz katru nobraukto kilometru. Ar to ir vērts iepazīties pirms automašīnas pirkšanas un reģistrācijas.
Šobrīd, reģistrējot auto, īpašniekam ir jāmaksā reģistrācijas nodoklis un vienu reizi gadā arī transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, kas ir cieši saistīts ar CO2 izmešu normām. Proti, noteiktas šādas ceļa nodokļa likmes pēc CO2 daudzuma:
- Automobiļiem ar oglekļa dioksīda izmešu daudzumu līdz 50 gramiem uz vienu kilometru – 0 eiro;
- No 51 grama līdz 95 gramiem – 12 eiro;
- No 96 gramiem līdz 115 gramiem – 48 eiro;
- No 116 gramiem līdz 130 gramiem – 84 eiro;
- No 131 grama līdz 155 gramiem – 120 eiro;
- No 156 gramiem līdz 175 gramiem – 144 eiro;
- No 176 gramiem līdz 200 gramiem – 168 eiro;
- No 201 grama līdz 250 gramiem – 264 eiro;
- No 251 grama līdz 300 gramiem – 408 eiro;
- No 301 grama līdz 350 gramiem – 552 eiro;
- No 351 grama – 756 eiro.
AdBlue: palīgs CO2 izmešu samazināšanā
Dīzeļdegvielas izplūdes šķīdums, ko mēdz saukt par AdBlue, ir šķidrums, ko izmanto, lai samazinātu dīzeļdzinēja radītā gaisa piesārņojuma daudzumu. Tas izgatavots no 32,5% urīnvielas un 67,5% dejonizēta ūdens. Šis šķidrums tiek patērēts selektīvā katalītiskā reducēšanā, kas samazina slāpekļa oksīdu koncentrāciju dīzeļdzinēja izplūdes gāzēs.
AdBlue izmantošanai ir vairākas priekšrocības, kas saistītas ar vides aizsardzību, atbilstību normatīvajiem aktiem un transportlīdzekļa veiktspēju.
Vides aizsardzība
- NOx emisiju samazināšana: AdBlue ievērojami samazina slāpekļa oksīda (NOx) emisijas, kas veicina smogu un skābo lietu;
- Uzlabota gaisa kvalitāte: samazinot NOx emisijas, AdBlue palīdz uzlabot gaisa kvalitāti, sniedzot labumu sabiedrības veselībai un videi.
Atbilstība normatīvajiem aktiem
- Atbilstība emisijas standartiem: AdBlue nodrošina dīzeļdzinēja transportlīdzekļu atbilstību stingrajiem emisijas standartiem, piemēram, Euro 6 Eiropā.
- Izvairīšanās no sodiem: atbilstība emisijas standartiem palīdz transportlīdzekļu ražotājiem izvairīties no naudas soda, kas saistīts ar likumā noteikto emisiju robežvērtību pārsniegšanu.
Transportlīdzekļa veiktspēja un apkope
- Uzlabota dzinēja efektivitāte: AdBlue izmantošana var veicināt labāku dzinēja veiktspēju.
Praktiski ieguvumi
- Vienkārša lietošana: AdBlue ir plaši pieejams un viegli uzpildāms degvielas uzpildes stacijās, auto servisos un pat dažos mazumtirdzniecības veikalos.
Rezumējot, AdBlue nodrošina visaptverošu risinājumu kaitīgo izmešu samazināšanai no dīzeļdzinējiem, veicinot vides aizsardzību, ekonomisku ietaupījumu un uzlabojot sabiedrības veselību.
AdBlue piedāvā daudzas priekšrocības, taču jāņem vērā arī sekojoši faktori:
- AdBlue izmaksas: AdBlue iegāde rada papildus izmaksas dīzeļdegvielas transportlīdzekļu īpašniekiem. Lai gan AdBlue cena parasti nav pārmērīga, tie ir papildus izdevumi.
- Apkopes prasības: SCR sistēmai un AdBlue tvertnei ir nepieciešama regulāra apkope, lai nodrošinātu pareizu darbību. Sistēmas apkopes neievērošana var izraisīt darbības traucējumus.
- Sasalšanas problēmas: AdBlue var sasalt, ja temperatūra ir zemāka par -11°C. Lai gan sistēma ir izstrādāta tā, lai tā tiktu galā arī aukstā laikā, tai joprojām var rasties darbības traucējumi.
- Saderība: ne visus dīzeļdzinēju transportlīdzekļus var aprīkot ar SCR sistēmu, lai izmantotu AdBlue.
Tehniskā apskate un izplūdes dūmu krāsa
Daudzas ar dzinēju saistītās problēmas var identificēt pēc dūmu krāsas un struktūras. Izpūtēja izplūdes dūmu krāsa var liecināt par:
- Balti dūmi. Balti dūmi var norādīt uz vairākām iespējamām problēmām. Plāni, gaiši balti dūmi, iedarbinot transportlīdzekli aukstā laikā, bieži rodas no kondensāta izplūdes sistēmā un parasti ir nekaitīgi. Taču biezi, noturīgi balti dūmi var liecināt par dzesēšanas šķidruma noplūdi. Lai diagnosticētu problēmu, pārbaudiet dzesēšanas šķidruma un eļļas līmeni, kā arī dzinēja temperatūru.
- Melni dūmi. Melni dūmi var liecināt par aizsērējušu gaisa filtru, degvielas sūkņa vai regulatora problēmām. Regulāra apkope, tostarp regulāra gaisa filtra nomaiņa un degvielas sistēmas pārbaudes, kā arī profesionāla diagnostika un remonts var novērst turpmākus dzinēja bojājumus un uzlabot transportlīdzekļa veiktspēju.
- Zili dūmi. Visbiežāk tie norāda uz to, ka degkamerās ir nonākusi eļļa. Pārbaudiet, vai izmantojat piemērotu eļļu un kompresiju dzinēja cilindros.
Vērts atcerēties, ka tehniskajā apskatē tiek pārbaudītas atgāzes, lai pārliecinātos, ka transportlīdzeklis atbilst vides un drošības standartiem. Atgāzu pārbaude ietver sekojošus aspektus – tiek mērīta oglekļa dioksīda (CO2) emisija, kā arī izplūdes gāzēs esošais oglekļa monoksīds. Dīzeļdzinējiem pārbauda arī dūmošanas līmeni.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ir svarīgi pārliecināties, ka Jūsu auto atbilst CO2 izmešu normai. Ja Jūsu auto ir aprīkots ar SCR sistēmu, varat izmantot AdBlue šķidrumu, kas paredzēts, lai samazinātu dīzeļdzinēja radītā gaisa piesārņojuma daudzumu. Tikai kopā rūpējoties par vidi, mēs sasniegsim mērķi līdz 2050. gadam samazināt CO2 emisijas un panākt klimatneitralitāti. Ja esat iegādājies jaunu vai lietotu auto, neaizmirstiet, ka ar to piedalīties ceļu satiksmē varēsiet tikai pēc OCTA polises iegādes. Salīdziniet OCTA cenas pirms polises iegādes. Kā arī neaizmirstiet par priekšrocībām, ko var sniegt KASKO apdrošināšana.