Droša braukšana
Viss aktuālais par auto vadītāja apliecības iegūšanu

Viss aktuālais par auto vadītāja apliecības iegūšanu

Auto vadītāja apliecība ir dokumentēts pierādījums tajā norādīto kategoriju transportlīdzekļu vadīšanas tiesībām. Lai iegūtu šīs tiesības, jānokārto gan teorijas, gan praktiskais jeb braukšanas eksāmens. Kā jebkurš eksāmens, tas mēdz būt uztraukumiem pilns, tādēļ ir noderīgi pirms tam apgūt svarīgo un aktuālo informāciju, kas ar to saistīta. 

 

Lūk, viss aktuālais par auto vadītāja apliecības iegūšanu.

 

Papildināta un modernizēta teorētisko zināšanu pārbaude

 

teorētiskās zināšanas

 

Pagājušajā gadā CSDD eksāmens kļuva modernāks, ieviešot teorijas eksāmenā iepriekš vēl neredzētu jaunumu – video jautājumus.  Tas darīts ar mērķi, lai nodrošinātu pēc iespējas labākas auto vadītāju zināšanas un garantētu, ka topošie vadītāji zina, kā rīkoties reālās dzīves situācijās. 

Katrā teorijas eksāmenā iekļauti trīs video jautājumi par trīs dažādām tēmām – ceļš un laikapstākļi, bīstamības paredzēšana ceļu satiksmē, satiksmes kultūra. Video attēlotās situācijas ir pavisam reālas, un ar tām ikdienā var sastapties ikviens autovadītājs.

Tomēr, par spīti modernizācijai un video jautājumu iekļaušanai, teorijas eksāmenā nav iekļauti dažādi citi svarīgi jautājumi, piemēram, par apdrošināšanas nozīmi reālajā dzīvē. Ja arī Tu neesi zinošs šajā jomā, šeit ir lieliska iespēja to mainīt – salīdzini octa apdrošināšanas polises vienkopus!

 

Mainīta praktisko iemaņu prasību kārtība

 

Pagājušā gada 2. septembrī tika pieņemti jauni noteikumi arī attiecībā uz praktisko jeb braukšanas eksāmenu. B kategorijas vadīšanas eksāmena figūras  “braukšanas uzsākšana augšupceļā” un “apgriešanās braukšanai pretējā virzienā”, kuras līdz šim bija jāizpilda CSDD figūru eksāmena laukumā, tagad jāizpilda eksāmena laikā, atrodoties ceļu satiksmē.

 

Tas gan būtiski nesarežģī praktiskā eksāmena norisi, jo šos braukšanas elementus bieži vien pārbaudīja ne tikai figūru laukumā, bet arī ceļu satiksmē. Šobrīd tie vairs netiek speciāli izdalīti, un eksāmena dalībniekam tie jāizpilda, piedaloties ceļu satiksmē un sasaistot tos kopā ar citiem manevriem.

Tas garantē, ka vadīšanas eksāmens tiek pielāgots pēc iespējas tuvāk reālajai dzīvei un situācijām, ar kurām autovadītājam nākas sastapties ikdienā.

 

Citas mašīnas un vienlīdzības princips

 

Vēl pavisam nesen braukšanas eksāmens varēja notikt ar instruktora mašīnu, un tas atsevišķiem auto vadītājiem garantēja dažādas priekšrocības. Tomēr, ņemot vērā daudzos strīdus par negodīgu rīcību un neobjektīviem eksāmena vērtējumiem, tagad braukšanas eksāmeni notiek tikai un vienīgi ar speciāli aprīkotiem transportlīdzekļiem, kas garantē vienlīdzību, ievērojot visus godprātības principus. 

 

Ikviena eksāmena automašīna aprīkota ar audio un video ierakstu sistēmu, aizmugures skata kameru, automātisko stāvbremzi un daudzām citām funkcijām. Eksāmena norisi (eksāmena vadītāju un dalībnieku) filmē kamera, ierakstot arī skaņu.  Tāpat kamera piestiprināta augšpusē pie spoguļa, filmējot to, kas notiek automašīnai priekšā.  Tas sniedz iespēju gadījumā, ja pretendentam ir kādi iebildumi, pārskatīt eksāmenu vēlreiz.

Tiek darīts viss, lai katram eksāmena dalībniekam tiktu nodrošināti vienlīdzīgi apstākļi, un pēc iespējas objektīvāk tiktu novērtētas dalībnieka spējas.

 

Ceļu satiksmē jāpavada ilgāks laiks, pievienots jauns uzdevums

 

Ja kādreiz praktiskais eksāmens, ieskaitot darbības slēgtajā figūru laukumā, nepārsniedza 30-40 minūtes, tad tagad viss ir citādāk! Braukšana ceļu satiksmē vien ilgst apmēram 40 minūtes, tādējādi nodrošinot, ka topošā auto vadītāja prasmes tiek novērtētas detalizētāk. Ņemot vērā šo ilgumu, iespējams pārbaudīt un izaicināt eksāmena dalībnieku arvien dažādākās situācijās, pārliecinoties, ka arī pēc eksāmena viņš būs pilnvērtīgs un profesionāls ceļu satiksmes dalībnieks.

 

Tāpat, ņemot vērā, ka vidējais eksāmena laiks tika paaugstināts par vismaz 20 minūtēm, ikvienam dalībniekam vismaz 5 minūtes no eksāmena laika jāvada transportlīdzeklis pa patstāvīgi izvēlētu maršrutu uz inspektora norādīto galamērķi. Šis uzdevums tika noteikts arī agrāk, tomēr ierobežotā laika dēļ ne visi to paspēja realizēt.

 

Jauna praktiskā eksāmena vērtēšanas sistēma

 

praktiskās iemaņas

 

Kādreiz vadīšanas eksāmenā tika vērtētās kļūdas, atbilstoši tam skaitīti punkti un, sasniedzot 10 punktu daudzumu, eksāmens netika ieskaitīts. Pašreiz eksāmens tiek vērtēts kopumā, novērtējot vadītāja kompetences un tālredzību – vai potenciālais autovadītājs prot, piemēram, paredzēt riska situācijas. 

 

Diemžēl eksāmenā nav iespējams nodrošināt nestandarta zināšanu pārbaudi, piemēram, kas jāzina par OCTA, ja mainās auto īpašnieks. Ja arī Tu to nezini, vairāk par to lasi šajā rakstā!