Auto uzturēšana
Kas ir transportlīdzekļu tehniskā apskate un cik bieži tā jāveic?

Kas ir transportlīdzekļu tehniskā apskate un cik bieži tā jāveic?

Transportlīdzekļu tehniskā apskate ir obligāta prasība visiem transportlīdzekļiem, kas piedalās ceļu satiksmē. Tas ir atrunāts noteikumos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa. 

Tehniskā apskate ir būtisks solis, lai garantētu drošību uz ceļa gan pašiem autovadītājiem, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Taču, kā liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) statistika, katru gadu aptuveni trešdaļa jeb 355 tūkstoši vieglo automašīnu nenokārto tehnisko apskati ar pirmo reizi. Turklāt 10% no šīm automašīnām neiziet tehnisko apskati pat ar otro mēģinājumu.

Šajā rakstā atradīsiet visu nepieciešamo informāciju par to, kas ir tehniskā apskate un cik bieži tā jāveic, kā arī par biežāk sastopamajiem iemesliem, kas kavē tās veiksmīgu nokārtošanu.

Kas ir tehniskā apskate?

Tehniskā apskate ir transportlīdzekļa obligāta pārbaude, kuras mērķis ir nodrošināt, ka automašīna atbilst drošības, tehniskajiem un vides standartiem. Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 16. pantu par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un transportlīdzekļu tehnisko kontroli:

“Transportlīdzekļu valsts tehniskā apskate tiek veikta, lai kontrolētu transportlīdzekļu tehnisko stāvokli, kā arī lai aktualizētu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru un traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvo sistēmu, atklātu meklēšanā esošos transportlīdzekļus un veiktu normatīvajos aktos noteiktās kontroles funkcijas, kas saistītas ar piedalīšanos ceļu satiksmē.”

Apskates laikā tiek pārbaudīti galvenie transportlīdzekļa elementi, piemēram, bremžu sistēma, stūres mehānisms, apgaismojums, riepu stāvoklis un atgāzu daudzums. Tā ir būtiska prasība, lai nodrošinātu, ka automašīnas, kas piedalās satiksmē, ir drošas ekspluatācijai un neapdraud citus ceļu satiksmes dalībniekus. 

Transportlīdzekļu tehniskajā kontrolē tiek izšķirti divi galvenie pārbaudes veidi: pamatpārbaude un atkārtotā pārbaude.

Cik bieži ir jāveic tehniskā apskate?

Transportlīdzekļu valsts tehniskā apskate ir jāveic atbilstoši Ceļu satiksmes likumā noteiktajam termiņam.

  • Jauniem transportlīdzekļiem. Ceļu satiksmes likumā noteikts, ka: “Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam vieglajam automobīlim pirmreizējo valsts tehnisko apskati veic ne vēlāk kā 24 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē. Otro valsts tehnisko apskati veic ne vēlāk kā 24 mēnešus pēc pirmās apskates, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē. Turpmākās valsts tehniskās apskates veic katru gadu, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē.”
  • Vecākiem transportlīdzekļiem. Vecākiem transportlīdzekļiem tehniskā apskate ir jāveic katru gadu.

Cik ilgi tehniskā apskate ir derīga?

Datumu, līdz kuram transportlīdzeklim ir atļauts piedalīties ceļu satiksmē, nosaka automatizēti, izmantojot Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra programmnodrošinājumu, ņemot vērā inspektora konstatētos trūkumus un bojājumus. Ja tehniskā apskate izieta veiksmīgi, visbiežāk tā būs derīga gadu.

Tomēr mēdz gadīties situācijas, kad autovadītājs par vēlu saprot, ka viņa transportlīdzeklim tehniskā apskate ir beigusies. Šajā gadījumā var tikt izmantota iespēja elektroniski noformēt vienas dienas atļauju piedalīties ceļu satiksmē, lai transportlīdzeklis, kuram beidzies valsts tehniskās apskates derīguma termiņš, varētu nokļūt līdz tehniskās apskates veikšanas vietai.

tehniskās apskates inspektors

Kā notiek tehniskā apskate?

Tehniskās apskates laikā transportlīdzeklim tiek veikta visaptveroša pārbaude, lai pārliecinātos, ka tas atbilst drošības, vides un tehniskajiem standartiem.

Pārbaudes procesi

Tehniskās apskates laikā tiek pārbaudīti vairāki transportlīdzekļa elementi, tostarp dzinējs, bremzes, apgaismojums, stūre, dīzeļmotoru atgāzu norma, riepas, kā arī dažādi drošības aprīkojuma komponenti, piemēram, atpakaļskata spoguļi.

Pārbaudes norise

Pirms pārbaudes veikšanas:

  • Pirms tehniskās apskates ir jānodrošina, lai transportlīdzeklis un tā salons būtu tīrs;
  • Jāveic transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa nomaksa;
  • Veicot apmaksu, jāuzrāda transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība, vadītāja apliecība vai personu apliecinošs dokuments;
  • Jānorāda transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa pārbaudes veids;
  • Pirms apskates tiek pārbaudīts arī transportlīdzekļa OCTA derīguma termiņš, jo bez derīgas OCTA polises iziet tehnisko apskati nav iespējams;
  • Pirms transportlīdzekļa pārbaudes jāatver visi tā logi un jāaizsprādzē visas drošības jostas.

Pārbaudes laikā:

  • Transportlīdzekļa vadītājam jāuzgaida ārpusē;
  • Apskates laikā tiek veikta vizuāla un tehniska pārbaude.

Pēc apskates:

  • Autovadītājam tiek izsniegts protokols ar pārbaudes rezultātiem, kurā var būt norādītas nepieciešamās korekcijas vai bojājumi;
  • Ja viss ir kārtībā, tiek dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē. 

Tehniskā apskate parasti aizņem no 30 līdz 60 minūtēm.

tehniskā apskate riepām

Kādas ir sekas, ja neveic tehnisko apskati?

Piedalīties ceļu satiksmē bez derīgas tehniskās apskates ir aizliegts un par to pienākas sods. Ceļu satiksmes likuma 71. pants paredz, ka par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate, piemēro naudas sodu. Vairāk informācijas par šo lasiet rakstā — sods par braukšanu bez tehniskās apskates.

Taču svarīgi ņemt vērā ne tikai finansiālās sekas, bet arī drošības jautājumu. Vadot transportlīdzekli, kas nav izgājis tehnisko apskati, tiek ievērojami palielināts ceļu satiksmes negadījumu risks, kas var radīt nopietnas sekas gan pašam autovadītājam, gan citiem satiksmes dalībniekiem.

Kādi ir biežākie iemesli, kāpēc tehniskā apskate netiek izieta?

Tehniskās apskates laikā transportlīdzekļa pārbaudē nereti tiek konstatēti būtiski trūkumi vai bojājumi, kuru dēļ tas nevar piedalīties ceļu satiksmē. Šie defekti var apdraudēt satiksmes drošību, un tos nepieciešams novērst, lai saņemtu atļauju turpmākai ekspluatācijai.

Biežāk konstatētās problēmas ir bremžu sistēmas bojājumi, piemēram, bremžu kluču nodilums, apgaismojuma un lukturu problēmas, piemēram, nestrādājoši priekšējie lukturi vai riepu nolietojums.

Atkārtota tehniskā apskate

Ja transportlīdzeklis neiziet tehniskās apskates pamatpārbaudi un tam konstatēts kāds trūkums vai bojājums, kas apdraud drošību, tam ir nepieciešama atkārtota tehniskā apskate.

Kas ir atkārtota tehniskā apskate?

Atkārtota tehniskā apskate ir transportlīdzekļa tehniskās kontroles veids, kas tiek veikts pēc pirmreizējās tehniskās apskates.

Atkārtotās pārbaudes laikā tiek kontrolēta to trūkumu vai bojājumu novēršana, kas konstatēti pamatpārbaudē. Ja transportlīdzeklim pēc pamatpārbaudes ir radušies citi acīmredzami trūkumi vai bojājumi vai objektīvu iemeslu dēļ šos trūkumus vai bojājumus nebija iespējams konstatēt pamatpārbaudē, inspektors tos novērtē.

Kāpēc nepieciešama atkārtota tehniskā apskate?

Saskaņā ar CSDD pieejamo informāciju, atkārtotā pārbaude tiek veikta, ja pamatpārbaudē transportlīdzeklis novērtēts ar vērtējumu “2” un kopš pamatpārbaudes nav pagājušas vairāk kā 30 dienas. Atkārtotajā pārbaudē galvenokārt tiek kontrolēta pamatpārbaudē konstatēto bojājumu vai trūkumu novēršana.

Apkopojot svarīgāko — tehniskā apskate ir obligāta prasība, kas nodrošina transportlīdzekļa drošību un atbilstību ceļu satiksmes noteikumiem. Transportlīdzekļiem, kuri neiziet pamatpārbaudi un kuriem ir kāds būtisks trūkums vai bojājums, ir nepieciešama atkārtota pārbaude. Ja nespējat iziet apskati transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa dēļ vai vienkārši esat izlēmis beigt ekspluatēt savu auto, nepieciešams noņemt auto no uzskaites.

<;