Izpūtēja izplūdes dūmi – Ko tie liecina par auto tehnisko stāvokli?
Lai ar automašīnu piedalīties ceļu satiksmē būtu droši un patīkami, jāseko līdzi tās tehniskajam stāvoklim. Par to daudz pastāstīt var arī tas, kādi dūmi nāk no izplūdes caurules. Pamatā var būt trīs krāsu dūmi – balti, melni un zili. Ne vienmēr ir pamatoti domāt, ka izmainīta dūmu krāsa liecina par nopietnām problēmām, tādēļ ir labi zināt, kam pievērst uzmanību, ja redzamas kādas izmaiņas dūmu krāsā.
Ja automašīna ir labā tehniskā stāvoklī, dūmi no izplūdes caurules ir neredzami, tātad – bez krāsas. Līdz ar aukstākiem laikapstākļiem, dūmi var būt balti, bet šajā gadījumā tas ir pilnīgi normāli.
Balti dūmi no izpūtēja – par ko tas liecina?
Tātad, kā jau noskaidrojām – balti dūmi no izplūdes caurules ne vienmēr norāda uz iespējamām problēmām. Ja tie parādās uzreiz pēc tam, kad auto ir iedarbināts un drīz vien pazūd, tad uztraukumam nav pamata – tas ir tikai ūdens tvaiks.
Satraukties jāsāk tad, ja balti dūmi redzami arī pie auto dzinēja slodzes – tas var norādīt uz bojājumiem. Iemesli var būt vairāki – piemēram, augsts mitruma līmenis izplūdes sistēmā, nesadegusi dīzeļdegviela dzinēja cilindros, dīzeļdegvielas cilindros iekļuvis dzesēšanas šķidrums.
Visdrošāk vērsties pie zinoša speciālista, kurš spēs noteikt gan cēloni, gan labākos risinājumus.
Mitrums izplūdes sistēmā iekļūst kondensāta veidā. Daļa no tā var sakrāties izplūdes sistēmā, kas, savukārt, var būt par iemeslu dzinēja rūsēšanai.
Balti dūmi var nozīmēt arī to, ka nesadeg degmaisījums. Tādā gadījumā dūmi ir vairāk pelēcīgā krāsā. Degkamerā nav vajadzīgā temperatūra, tādēļ sadegšanas process notiek ar aizkavēšanos. Šādā gadījumā uzmanība jāpievērš kvēlsvecēm, sprauslām, kā arī kompresijai cilindros.
Ja dīzeļdegvielas cilindros nokļuvis dzesēšanas šķidrums, balto dūmu tonis var būt mainīgs. Šī problēma īpaši bīstama dīzeļmotora automašīnām, jo pastāv lielāks nopietnu bojājumu risks.
Melni dūmi no izpūtēja – vai ir pamats uztraukumam?
Ja no izplūdes caurules nāk melni dūmi, pie vainas nepareizs sadegšanas process. Ja degmaisījums nesadeg, rodas ogļūdeņradis. Un no tā – sodrēji. Daļa no tiem paliek izplūdes sistēmas iekšienē, radot bojājumu draudus gan pašai sistēmai, gan automašīnas dzinējam. Bet daļa pārvēršas melnā dūmu mākonī uz izplūst no izplūdes caurules.
Kā zināms, degmaisījums veidojas no diviem komponentiem – dīzeļdegvielas un gaisa. Ir noteikts, kādās proporcijās abiem šiem elementiem jābūt, lai sasniegtu teicamu rezultātu. Tomēr dažādu iemeslu dēļ šī sistēma var nestrādāt, kā vajag. Rezultātā sadegšanas process ir nepareizs. Neatkarīgi no cēloņa, degkamerā ir vai nu par daudz degvielas, vai arī par maz skābekļa. Šo problēmu visprecīzāk diagnosticēt ar datora palīdzību.
Jāpiebilst gan, ka ne vienmēr melni dūmi norāda uz dzinēja vai vadības bloka traucējumiem. Nereti pie vainas ir slikta degvielas kvalitāte. Tādā gadījumā gan, nomainot degvielu, arī melnie dūmi vairs nebūs redzami.
Tomēr, atgriežoties pie automašīnas dzinēja bojājumiem, kas izpaužas melnu dūmu formātā, pie vainas var būt vizuļu nodilums vai mehānisks bojājums, problēmas ar gaisa vai degvielas ieplūdes sistēmu, kā arī EGR vārsts. Jāņem vērā, ka melni dūmi negatīvi ietekmē arī degvielas patēriņu un jaudu. Tāpat var rasties problēmas ar dzinēja iedarbināšanu.
Zili dūmi – par ko liecina tie?
Zili dūmi var norādīt uz problēmām ar degvielas iesmidzināšanu vai degmaisījuma kamerā nonākušu eļļu.
Ja ir traucēts degvielas iesmidzināšanas process, ir ne tikai redzami zili dūmi, bet jūtama nepatīkama, kodīga smaka. Pamatā sadeg tikai tā dīzeļdegviela, kas izsmidzinājusies normāli. Pārējā vai nu sadeg uz vizuļa virsmas, radot bojājumu draudus, vai arī ar lielu jaudu tiek izvadīti pa izpūtēju.
Savukārt, ja degvielas kamerā nonākusi eļļa, dūmi var būt redzami dažādās zilu toņu variācijās – sākot no gaiši ziliem līdz pat gandrīz melniem. To nosaka eļļas daudzums. Iemesli, kādēļ tā notiek, var būt dažādi – piemēram, ieplīsušas blīves vai sabojāta turbīna. Šo problēmu var vienkārši noteikt pēc tā, ka strauji krītas eļļas līmenis.
Neparasta dūmu krāsa – kad sākt satraukties?
Ja konstatēts, ka no izplūdes sistēmas nāk neparastas krāsas dūmi, visdrošāk konsultēties ar zinošu speciālistu. Viņš novērtēs situāciju un, vajadzības gadījumā, arī ieteiks labāko risinājumu. Tomēr arī pašam auto īpašniekam nenāk par sliktu zināt vairāk gan par to, uz ko norāda lampiņas auto panelī, gan arī par to, kam pievērst uzmanību, ja no izplūdes sistēmas nāk balti, zili vai melni dūmi.
Tā, piemēram, melni dūmi no izpūtēja ne vienmēr liecina, ka ir radušās kādas problēmas. Uztraukumam ir pamats tad, ja tie parādās salīdzinoši jaunam auto modelim. Vecākiem auto modeļiem šāda veida dūmi var būt pilnīga norma. Jebkurā gadījumā par to labāk pārliecināties uzticamā auto servisā.
Savukārt, ja vērojami pelēki dūmi, jāreaģē uzreiz, jo ir skaidrs, ka tie, visdrīzāk, nav radušies dabīgā veidā. Tas liecina par to, ka automašīnas darbības traucējumu rezultātā degviela tiek padota vairāk nekā nepieciešams. Un, loģiski – degvielas patēriņš pieaug un nekāda ekonomiskā braukšana vairs nesanāk.
Zili dūmi var liecināt par to, ka degvielas sadegšanas procesā sadeg arī liels eļļas daudzums. Tādēļ, ja pamanāt zilus dūmus, pievērsiet uzmanību automašīnas eļļas līmenim. Šajā gadījumā ir vērts doties uz autoservisu pēc iespējas drīzāk, jo zili dūmi var liecināt gan par maziem, gan arī ievērojamiem bojājumiem, ko ieteicams novērst ātri.
Pievērsiet uzmanību auto tehniskajam stāvoklim gan ikdienā, gan arī tad, ja tiek plānota lietota auto iegāde. Tas palīdzēs izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem un lieliem remonta izdevumiem vēlāk. Neaizmirstiet arī, ka katram motorizētam transportlīdzeklim, kas piedalās ceļu satiksmē, vajadzīga arī OCTA apdrošināšana. Salīdziniet polises mūsu mājas lapā!