Kas ir rūsa un kā ar to cīnīties?
Draudīgi brūns pleķis uz auto spārna. Uzblīdusi krāsas kārta durvju apakšdaļā. Mitra mašīnas grīda pēc iebraukšanas lielākā peļķē. Šīs ir dažas no pazīmēm, kas liecina, ka Tavu transportlīdzekli ir skārusi nepatīkama, bet izplatīta problēma – rūsa. Par laimi, ir vairāki veidi, kā ar to cīnīties, ja zinām, kā rūsa veidojas.
Turpinājumā iepazīsim šo problēmu tuvāk un noskaidrosim, kā labot rūsas radītos bojājumus.
Kas ir rūsa un kā tā rodas?
Rūsa veidojas dzelzs bāzes metālu elektroķīmiskās sadalīšanās procesa rezultātā. Šī sadalīšanās notiek oksidēšanās ietekmē, proti, kad dzelzs virsmā esošās molekulas mitruma klātbūtnē reaģē ar skābekli, radot jaunu molekulu Fe2O3, ko pazīstam arī kā dzelzs oksīdu jeb rūsu.
Tīrs dzelzs tik strauji neoksidējas. Parasti tas notiek ātrāk, jo vairums automašīnu tiek izgatavotas no materiāla, kurā ir tērauda sakausējumi. Tie nodrošina daudz augstāku elastību, izturību un formu veidošanas daudzveidību. Tajā pašā laikā diemžēl šāda veida materiāli arī ātrāk pakļaujas rūsēšanai.
Un, protams, nedrīkst aizmirst arī sāli, kas ziemas laikā pamatīgi apskādē automašīnas. Kad uz ceļa esošais sāls un citas vielas izšķīst ūdenī, tās darbojas kā elektrolīti. Un, kad šie elektrolīti iesaistās ķīmiskā reakcijā, sastāvdaļu apmaiņa paātrinās. Vienkāršāk runājot, ja netīrs ūdens vai sniegs, kas satur sāli, ilgāk stāv uz automašīnas virsmas, šīs zonas sāks rūsēt krietni ātrāk. Tas arī izskaidro, kādēļ pie mums un citos klimatos, kur ir ziema un uz ceļiem kaisa sāli, auto rūsē biežāk. Kā izrādās, ir arī konkrēti auto, kas ātrāk rūsē, un tos vērts zināt, pirms iegādājies jaunu mašīnu.
Iespējamie risinājumi – ko darīt, ja auto rūsēšana jau sākusies?
Rūsēšanu iespējams pamanīt diezgan ātri, it īpaši, ja tā attīstījusies uz transportlīdzekļa virsbūves. Pirmais, ko vajadzētu darīt, ir nogādāt automašīnu servisā, kur tiks veikta diagnostika un apskate, lai noskaidrotu, kādā pakāpē korozija attīstījusies. Ja bojājumi ir nopietni, būs nepieciešams apstrādāt skartās zonas ar īpašiem līdzekļiem un atjaunot krāsu, kā arī var gadīties, ka vajadzēs kādas daļas mainīt.
Ja rūsa nav attīstījusies pārāk tālu, nelielus bojājumus var mēģināt labot pašu spēkiem, izmantojot rūsas izslaucīšanas metodi. To veic ar smilšpapīru, bet pēc tam konkrēto zonu aizkrāso. Tāpat ir pieejami arī dažādi rūsas novēršanas aerosoli un želejas, kuras izmantot skarto vietu apstrādei un rūsas izplešanās novēršanai. Taču, ja nejūties pārliecināts par to, ka spēsi šos darbus paveikt pareizi, to labāk uzticēt profesionāļiem.
Profilakse – ko darīt, lai rūsa neveidotos?
Ikviens speciālists piekritīs, ka labākais, ko varam darīt, lai izvairītos no automašīnas rūsēšanas, ir preventīvo pasākumu veikšana jeb profilakse, kas neļauj nonākt līdz rūsas attīstībai.
Pirmais uzdevums, kas palīdzēs to paveikt, ir regulāra auto mazgāšana. Jā, mašīna ir jāmazgā arī ziemā, jo tā tiek pastāvīgi apšļakstīta ar sāli. Mazgājot transportlīdzekli, īpašu uzmanību pievērs tā apakšai, kā arī zonai aiz riepām un apakšējiem durvju stūriem.
Par auto krāsu ir jārūpējas ne tikai vizuālā izskata dēļ, bet arī, lai pasargātu mašīnu no rūsas. Krāsu var pasargāt dažādi, taču viens no populāriem līdzekļiem ir vasks. Veicot vaskošanu, pievērs uzmanību, vai kādās vietās krāsa nav uzblīdusi vai parādījušies “burbuļi”, kas var liecināt par koroziju. Ieteicams izvēlēties kvalitatīvu vasku, jo lētie izstrādājumi var neradīt vēlamo efektu.
Un, visbeidzot, piedomā arī pie tā, kur turi savu mašīnu. Kā zināms, mitrums ir viens no iemesliem, kādēļ attīstās rūsa, tādēļ mitros laikapstākļos centies novietot mašīnu garāžā vai vismaz zem jumta vai uzklāt tam ūdensnecaurlaidīgu pārklāju.
Rūpes par auto vienmēr atmaksājas, tādēļ atceries, ka vajag piedomāt ne tikai par tās izskatu, bet arī drošību esot uz ceļa. OCTA lētāk atrodama pie mums, kur vari salīdzināt labāko apdrošinātāju piedāvājumus. Atjauno OCTA polisi laikus un brauc ar pārliecību!