Vai elektroauto ir drošs, ja kādreiz cietis avārijā?
Līdz ar tehnoloģiju attīstību un ‘’zaļā’’ dzīvesveida popularitātes pieaugumu, arvien stabilāku vietu auto tirgū ieņem elektroauto.
Būtiskākie elektroauto plusi ir labi zināmi, piemēram, šādi auto ir energoefektīvi un palīdz samazināt gaisa piesārņojumu. Tomēr, apsverot elektroautomobiļa iegādi, jāņem vērā transportu trūkums un jāizvērtē vairāki aspekti. Viens no tiem – kas notiek, ja elektroauto cieš avārijā. Par to vairāk – turpinājumā.
Iespējamie riski
Kopumā ņemot – jebkurš motorizēts transporta līdzeklis ir bīstams. Tādu to padara salīdzinoši lielais svars, braukšanas ātrums, turklāt automašīnai ir pilna tvertne ar benzīnu – vielu, kas potenciāli var aizdegties un eksplodēt. Tieši šī aspekta dēļ varētu uzskatīt, ka elektroauto ir drošāks kā automašīna ar iekšdedzes motoru. Tomēr saistībā ar elektroauto jāņem vērā kāds cits būtisks riska faktors – gandrīz visos elektroautomobiļu modeļos tiek izmantoti lieli litija jonu akumulatoru bloki – un arī tiem ir tendence laiku pa laikam aizdegties un eksplodēt.
Mēs esam iemācījušies sadzīvot ar tiem riskiem, ko rada automašīnas ar iekšdedzes motoriem – auto ražotāji ir pielikuši ievērojamas pūles, lai izstrādātu sistēmas, kas padarītu automašīnas maksimāli drošas. Bet, ņemot vērā, ka elektroauto popularitāte arvien pieaug, aktuāls ir jautājums – vai tā ir pāreja uz kaut ko mazāk drošu, kā ierasts?
Vēlreiz atgriežoties pie litija jonu baterijām, tās elektroautomašīnās tiek izmantotas galvenokārt tādēļ, ka akumulatorā esošais enerģijas daudzums ir liels – salīdzinājumā ar paša akumulatora izmēru. Vienlaikus tas arī ir iemesls, kādēļ tam tiek piešķirtas dažas sprāgstvielas īpašības.
Lai mazinātu šos riskus, elektroauto ražotāji izmanto dažādas drošības sistēmas, piemēram, drošinātājus un slēdžus, kas atvieno akumulatorus sadursmes laikā. Būtiska ir arī bateriju dzesēšanas sistēma – jo karstākas baterijas, jo lielāka iespējamība, ka tās eksplodēs. Elektroauto ražotāji šo jautājumu risina ar dzesēšanas šķidrumu un sistēmu palīdzību. Tāpat pastāv prakse akumulatoru novietot pēc iespējas tālāk no tām automašīnas daļām, kas ceļu satiksmes negadījumos cieš visbiežāk – tādā veidā uzlabojot drošību un samazinot riskus.
Kam pievērst uzmanību, ja elektroauto cietis ceļu satiksmes negadījumā ?
Kas attiecas uz elektroauto virsbūves defektiem – tos var novērst tikpat vienkārši, kā automašīnai ar iekšdedzes dzinēju. Mazliet citādāk ir ar citām transportlīdzekļa detaļām, īpaši ar iepriekš pieminēto akumulatoru – tādēļ ceļu satiksmes negadījumā cietušu elektroauto noteikti vajadzētu aizvest uz servisu, kur zinošs mehāniķis varēs novērtēt auto stāvokli.
Jāņem vērā, ka elektroauto nav aprīkots ar vienu lielu bateriju – tās vietā ir vairākas mazas, kas nopietna trieciena rezultātā var tikt bojātas. Ja šie bojājumi laicīgi nav pamanīti un novērsti, automobilī var rasties īssavienojumi, un tas var aizdegties.
Tāpat arī jāņem vērā, ka nopietnas avārijas rezultātā var tikt bojāti vadības bloki un elektrosistēmas.
Ja automehāniķim nav pietiekami liela pieredze darbā ar elektroauto, tad visdrošāk negadījumā cietušo transporta līdzekli nogādāt pie auto dīlera, lai pieslēgtu pie datora un novērtētu stāvokli tādā veidā.
Drošība pirmajā vietā
Neatkarīgi no tā, ar kādu automašīnu pārvietojaties, ir svarīgi ievērot visus drošības pasākumus uz ceļa. Ja tomēr gadījies iekļūt ceļu satiksmes negadījumā, ir svarīgi rūpīgi pārbaudīt auto stāvokli, lai novērstu tālākos riskus. Un, protams, jāpadomā arī par atbilstošu auto apdrošināšanu.
Te jāpiemin, ka lēta OCTA pieejama arī internetā, tādēļ, ja aktuāla apdrošināšanas polises iegāde, labākos un izdevīgākos piedāvājumus atradīsi tiešsaistē.